POPUP 8

Tin Dožić, Kruno Jošt, Ivan Jovanovac, Večer suvremenog zvuka

8.6.2013. 

Esseker centar

O autorima:

Tin Dožić je rođen 18.04.1989. u Rijeci. Trenutno je student diplomskog studija psihologije na Hrvatskim studijima Sveučilišta u Zagrebu. Stalni član I'MM_Media laba od 2011. godine, te vođa audio sekcije istog laba od 2012. godine. Nastupao na mnogim performansima s projektom MMessy Oscillators u Hrvatskoj i inozemstvu (nastup u galeriji Močvara s Cirkulacijom 2, nastup na Device_art-u u Zagrebu 2012. te Pragu 2013. nastup s Theremidi Orchestra u Zagrebu itd.). Osim nastupa s MMessy Oscillators nastupao na Sound Art inkubatoru 2013. upravo s istim autorima kao i na ovom događaju. Izlagao svoje radove na izložbi ''Elektroničke minijature'' u zagrebačkoj galreiji Nano, te na izložbi ''SoundART / BIOArt'' u Tehničkom muzeju u Zagrebu. 

Kontakt: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ivan Jovanovac rođen je u Rijeci u petak 17. rujna 1982.g., diplomirao je na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, a trenutno radi, sluša, snima i spava u Osijeku. Pručavanje prostora i njegova akustika pokrenuli su veliki interes za zvuk općenito. Počinje se bavit terenskim snimanjima koje koristi u svojim kompozicijama, te postprodukciji filma i kazališta. Spoznaje o utjecaju zvuka na čovjeka dovodi ga u sferu eksperimentalne glazbe i korištenja nekonvencionalnih metoda skladanja. Član I'MM media laba u Zagrebu tokom 2012 godine u sklopu kojeg sudjeluje na raznim radionicama. Izlaže rad na Cirkulaciji 2, Device art-u i Pedala Festu tokom iste godine. Sudjeluje na Sound Art Inkubatoru 2013 nakon kojeg nastavlja suradnju s Tinom i Krunom. Nastupa u Zagrebu, Osijeku i Rijeci.

Kontakt: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Glazba: https://soundcloud.com/ivanjovanovac

Kruno Jošt: njegova transdisciplinarna umjetnička praksa kroz korištenje novih medija te izborom nekonvencionalnih metoda obuhvaća proučavanje društva, medija, kulture, novih tehnologija i svjesnosti. Studirao je na ALU Zagreb, Gerrit Rietveld Academie u Amsterdamu na smjeru "Free Direction" te nove medijske umjetnosti na Transart Institute gdje i drži MFA u New Media Art. Medij njegovog rada odgovara temi koju proučava, a uključuje i umjetničke intervencije, hackiranje medija, performans, digitalnu umjetnost i korištenje otvorenih tehnologija (FOSS), video, korištenje digitalnih arhiva, nekonvencionalna glazba i zvuk, i sl. Zajedničko u Joštovim radovima je njegov interes za proces rada, a ne u izradi krajnjeg djela te u ne-konvencionalnom načinu izlaganja koje obuhvaća, ali i inicira, grupno djelovanje kroz socijalno angažirani umjetnički rad.

 

Intervju vodile Marina Divić i Lucija Brajdić

Dečki, za početak nam se sami predstavite.

Ivan: Mi smo Kruno, Tin i Ivan i imamo Večer suvremenog zvuka u Osijeku u Esseker centru. Pri organizaciji nam je pomogao POPUP, a danas želimo prezentirati spontani zvučni izričaj. Mi ne djelujemo kao bend koji ima kontinuirane probe, nego prilagođavamo naš nastup svakom ambijentu.

Kruno: Kao što je Ivan rekao, mi ne djelujemo kao bend, našli smo se u Zagrebu u organizaciji Kontejnera i galerije Močvare gdje smo svirali prvu put za vrijeme Sound inkubatora i tu smo se dogovorili kako bi bilo dobro napraviti par događaja zajedno, a budući da je to u načinu glazbe koji radimo potpuno moguće dogovorili smo se da se to dogodi u Osijeku, Čakovcu i Zagrebu. U Čakovcu smo već napravili, a danas radimo u Osijeku, a uskoro ćemo u Zagrebu, u Studentskom centru najvjerojatnije. Radi se o instrumentima koji su samo napravljeni, tj. sve vrste instrumenata koje čovjek može nositi u torbi. Glazba nije ritmičko melodijska, nego je intinuitivna i ekspresivna i spada u podvrstu eksperimentalne glazbe. 

Tin: Kruno je sve rekao, no da dodam, Ivan i ja smo imali koncert u Tehničkom muzeju u Zagrebu na izložbi Sound art bio art u organizaciji IMM Media laba, a s Krunom sam svirao u Čakovcu. Sada se sva trojica nalazimo tu, zasvirati ćemo eksperimentalnu glazbu koja je drugačija, slobodna je i otvorena za publiku.

Kako vas trojica funkcionirate kao kolektiv?

Kruno: Komuniciramo vrlo ležerno, čak i telepatski. Svi zamišljaju da je telepatska komunikacija čitanje nečijih misli, no to znači da kroz nečije oči možeš čitati svoje emocije.

Pitanje samo za Tina i Krunu, koliko poznajte osječku glazbenu scenu jer ipak se bavite glazbom?

Tin: Što se tiče sound arta i eksperimentalne glazbe, ne poznajem je uopće, pretpostavljam da je nema, osim Ivana, a ako i ima, za to ne znam.

Kruno: Ja sam već malo u godinama, znam stariju ekipu, svirali su po Zagrebu, ali ljudi tu se dosta sele, odlaze studirati tako da ne znam mogu li reći postoji li osječka scena, zagrebačka ili neka druga.

Kako stoji sound art u Hrvatskoj s obzirom na inozemstvo, koje su prednosti, a koji su nedostaci?

Kruno: Sada se počelo nešto događati, zahvaljujući Kontejnericama i IMM-u. Prije su to bili pojednici, sad su to više nekakvi kolektivi, tj.zajednice koje to rade. Razvija se scena, produkcija. No, nema sad nekakve hrvatske scene koju možemo prezentirati pubili vani, no u tom sound artu ne bih reka da postoji američka ni nizozemska scena nego postoje ljudi, organizacije koje umrežavajući se rade. Možda izgleda da postoje ljudi koje rade istu stvar, npr. mi imamo pick up mikrofone, pa biste rekli da koristimo iste instrumente, no nije stvar da nam je zvuk isti, dakle nemamo više onaj pristup od prije 20, 30 godina da si cijeli život radio samo s jednom stvari, poput tog pick up mikrofona, nego je princip da ljudi sada razvijaju mrežu i medij kroz koji se ta mreža razvija. Ono što nam je super pruženo je internet preko kojega mi možemo zvuk i ostale medije spajati, i onda se nakon toga ovako face to face vidimo.

Koliko je sound art razvijen u Hrvatskoj u usporedbi s ostalim svijetom, ima li postora u Hrvatskoj za razvoj sound art?

Tin: U inozemstvu je možda financijski bolja situacija, i produkcija isto. Vani su skloni razbijati granicu sound arta i klubske glazbe jer puno ljudi ode iz sound arta u glazbu, završe na raznim festivalima i slično. S druge strane, imaju jače hacker space-ove, puno jaču hackersku zajednicu.

Kruno: Moje iskusto je da nema puno razlike. Stvar je samo u načinu dolaska do financija. Pitanje je sound arta u nekakvom akademskom pristupu i prihvaćanju sound arta kod nas i vani. Vani, naravno, postoji više, no to je samo zato što postoje ogromni centri koji vole imati nešto novo, pa su prihvatili sound art kao nešto novo, kao novo usmjerenje.

Koliko se razlikuje sound art koji vi radite od onog inozemnog?

Tin: Teško je reći što sound art ustvari je, jer imamo puno suvremene glazbe. Teško je odrediti i granicu između suvremene klasične glazbe, performansa, happeninga, klubske glazbe, instalacija, sve može zapravo biti sound art jer zvuk je medij.

Znači, u Hrvatskoj ima prostora za razvoj sound arta?

Ivan: Da, u Osijeku čak i više nego u Zagrebu jer ga praktički nema, ali teren je jako dobar za nove projekte, ideje pa se nadam da će i ovaj događaj pokazati ljudima što sve ima u sound artu. Možda čak i dođu mlađi ljudi koji imaju volje za glazbom, eskperimentiranjem pa možda i krenuti u tom smjeru.

Kruno: Zato se i ovakvi događaju i odvijaju u ovakvim prostorima, jer galerije ne mogu progurati sound art, uvijek je potreban nekakv entuzijast.

Tin: U Zagrebu se već stvorila nekakva scena, postoji festival koji se zove Cine Linea, koji se održava svake godine, orijentiran je na eksperimentalnu i noise glazbu. U Studentskom centru ove godine je bio festival koji se zvao Izlog suvremenog zvuka gdje je došlo puno izvođača iz inozemstva i mislim da je odlična ideja stvarati scene u Osijeku, Čakovcu i dalje.

U kojem smislu vi zamišljate koncept, jer ipak koncept je bitan u svakoj umjetnosti, i kakav je vaš koncept koji ste do sad koristili?

Kruno: Koncept nam je telepatija, a komuniciramo kroz zvuk. Zasad nismo imali definirani koncept, nego smo pustili svakog da odradi svoj dio, izrazi sebe, a druga osoba se mora nekako nastaviti na njegov dio. Nakon nekog vremena se to pretvorilo u zajednički refleksiju jednog prema drugom. No, to je ujedno i jedna dobra vježba za ljude koji nikad nisu svirali zajedno, prvo slušati ono što jedan svira i onda izražavati sebe, to je jedna dobra povratna informacija. Ima tu, naravno, i nadglašavanja i stišavanja i nekakvih malih borbi, ali i sinkronije. Prošli put kada sam svirao sam, u jednom trenutku sam stišao glazbu i čuo uzdah u publici i to mi je bio znak da nešto ubrzam.

Dojmovi o POPUP projektu?

Kruno: Dobro da je ovdje iskrsnuo i super je što se događa u gradskim ili privatnim prostorima jer ih Hrvatskoj ima jako puno, dobro ih je iskoristiti i dobro je da ima odaziva na takve stvari. Jako je dobra inicijativa i podržavamo je.

 

FOTOGALERIJA

IMG_0084.jpgIMG_0098.jpgIMG_0092.jpgIMG_0106.jpgIMG_0075.jpgIMG_0095.jpgIMG_0085.jpgIMG_0121.jpgdruga.jpgprva.jpgIMG_0079.jpgIMG_0100.jpgIMG_0076.jpg
 

Zahvaljujemo svima koji su podržali POPUP8. Također zahvaljujemo Esseker centru na ustupljenom prostoru.

Vidimo se na sljedećem događaju,

vaš  P O P U P